Plecand din München- Germania pe autostrada, cu autocarul, poti
ajunge in aproximativ 5 ore si jumatate la Venetia, distanta fiind de 550 de
km.
Din Germania se ajunge in
Austria si strabatand aceasta tara veti ajunge in Italia, unde se afla si
Venetia - pentru cei care nu au stiut inca acest lucru.
Inca din Austria vei fi furat
de frumusetea muntilor Dolomiti, ce fac parte din Muntii Alpi Calcarosi.
Aerul proaspat si racoros de
munte te va insotii pana departe, chiar si dupa ce ai trecut granita in Italia.Dupa o vreme autocarul a intrat in regiunea denumita Veneto, din care face parte si orasul Venetia.
In Veneto se afla Laguna
Venetiei (Laguna Veneta, Laguna di Venezia), ce se prezinta ca un golf ingradit,
situat pe malul Marii Adriatice. In limba venetiana, termenul de laguna face
referire si la lac de apa sarata.
Autocarul a poposit in orasul
Jesolo, prin care trece o ramificatie a raului partial navigabil Piave.
Raul Piave (Piave Vechhio)
este legat prin cateva canale de mai multe localitati din regiunea Veneto si
strabate o mare parte din nordul Italiei, punctul de izvorare fiind undeva la
granita cu Austria in Monte Peralba din Alpi.
Ambarcatiuni de mici
dimensiuni fac legatura pe acest rau si pe canalele sale aferente intre mai
multe localitati din nordul Italiei si Laguna Venetiei.
O astfel de ambarcatiune exotica
a fost si cea denumita emblematic “Jack Sparrow“.
Insa personal, pentru a
patrunde in Laguna Venetiei, am ajuns din oraselul Jesolo in statiunea Lido di
Jesolo, ce cuprinde o plaja de 15
km pe tarmul Marii Adriatice.
De aici am luat un „vaporetto” ce a plecat
din Lido di Jesolo spre Laguna Venetiei, navigand la mica distanta de tarm,
pentru a ajunge la „Lido” – cea mai apropiata gura de admisie in laguna.
Calatoria cu „vaporetto” a
durat aproape o ora si a costat undeva in jur de 30 euro, dus-intors.
Odata ce ne-am apropiat de insulele
venetiene, privelistea si senzatia a fost unica la vederea cladirilor ce parca
rasareau din apa.
Laguna Venetiana se intinde
pe o suprafata de 550 km
patrati si este alcatuita in mare parte din mlastini sarate si maluri namoloase
(80%), restul fiind apa (11%) si pamant (9%).
In laguna se afla numeroase
insulite dintre care cea mai mare este Venetia (5,17 km patrati). Personal
am vizitat Venetia, Murano, Burano si Torcello.
Daca dumneavoastra reusiti sa
ajungeti in laguna si dispuneti de mai mult timp puteti vizita si insulele Lido
di Venezia si Pellestrina, de asemenea foarte interesante din punct de vedere
turistic.
Insula Venetia
Venetia este asadar principalul
oras al intregii regiuni Veneto, avand o populatie ce depaseste 266.000 de
locuitori.
Orasul Venetia este alcatuit
din mai mult de 100 de mici insule legate intre ele prin sute de poduri.
Bineinteles, cea mai
importanta zona turistica din oras este centrul orasului, denumit „Piata San
Marco” – ce poate fi considerat, pe buna dreptate, ca fiind una dintre cele mai
frumoase si atractive locatii turistice din intreaga lume.
Torre dell’Orologio |
Bazilica San Marco |
Grande Canale |
Grande Canale se intinde de la un capat la altul al insulei avand o forma curba, serpuitoare, prin mijlocul insulei.
Canale della Giudecca separa insula Venetia de insula Giudecca.
Grande Canale |
Turisti de diferite varste vad in Venetia oportunitatea de a face o plimbare romantica prin oras cu gondola. Probabil ca si dumneavoastra va inchipuiti ca odata ce ati ajuns in Venetia trebuie neaparat sa va suiti intr-o gondola impreuna cu parterul(a), iar vaslasul va incepe sa va poarte pe apele line ale Venetiei, fredonand ritmul lent al unei romante.
Insa realitatea este usor diferita – cel putin asa am vazut eu. Pretul unei astfel de calatorii variaza intre 100 si 170 de euro, negociabil.
Grande Canal este intradevar mare si impresionant insa celelalte canale venetiene pot fi inguste si chiar aglomerate. Gondolierul se poate purta asemenea unui sofer de taxi foarte nervos.
De asemenea, sistemul de
canalizare al orasului a fost imbunatit de curand, dar tot exista riscul unor
mirosuri insuportabile sau sa vedeti plutind la suprafata tot felul de deseuri
dezagreabile.
Exceptand gondola, va asigur
ca in Venetia nu veti avea timp sa va plictisiti, intrucat veti avea o multime
de monumente si muzee de vizitat.
Meniul zilei la un bar venetian cu nume familiar |
Centrul orasului este relativ
aglomerat, motiv pentru care intrarea cu autoturismul este interzisa.
Plimbarile la pas sunt insa o incantare si va ofera suficiente satisfactii, iar
cand ati obosit de umblat puteti intra intr-o multime de magazine foarte
interesante sau in renumitele cafenele venetiene.
Insula Murano
Insula oras Murano este
situata la aproximativ un kilometru si jumatate nord de Venetia.
Populatia orasului Murano
este cat a unei comune de la noi, de doar 5000 de persoane.
De fapt, intreaga insula este
alcatuita ca si Venetia dintr-o multime de insulite legate intre ele prin
numeroase poduri, fiind strabatute de canale navigabile.
Si in Murano exista un canal
mare ce strabate intregul oras din care se desprind numeroase alte canale mai
mici.
Ca si aspect Murano nici nu
se poate compara cu Venetia, intrucat majoritatea cladirilor, desi par ca rasar
din apa, sunt eclipsate de numeroasele ateliere de sticlarie, multe dintre ele
parasite.
Exista insa cateva cladiri
stravechi ce amintesc de evul mediu si deci cu potential turistic, cum ar fi:
Basilica de Santa Maria e Donato, Turnul cu ceas din Campo Santo Stefano si
Palazzo da Mula (in prezent este sediul primariei).
O parte din aceste
constructii monument sunt foarte vechi si deci intr-o stare nu foarte
spectaculoasa.
O constructie ce iese in
evidenta in Murano este farul placat cu marmura alba.
Nu ratati muzeul sticlei din
Murano, unde veti descoperi piese din sticla absolut spectaculoase.
De aproape 1000 de ani, aici
se afla majoritatea atelierelor de sticlarie din Venetia.
In trecut sticla de Murano se
vindea mai bine decat piesele din aur, pentru ca mestesugarii si bijuterii din
aur gaseai oriunde, insa din sticla doar la Venetia.
Odinioara tehnica si
maiestria maestrilor sticlari era tinuta prin lege secret de stat, sub pedeapsa
incarcerarii rudelor acestora sau chiar a asasinarii.
Acest lucru era justificat de
faptul ca, in trecut, sticla de Murano reprezenta principalul venit pentru
intreaga insula. Intr-atat de mult s-a dezvoltat economic insula Murano incat a
primit autonomie interna, avand moneda proprie si fiind reprezentata de un
ambasador la Venetia.
Pentru a-i retine pe insula,
oficialitatile le acordau la toti maestri sticlari titluri nobiliare sau
echivalentul.
In prezent arta sticlariei nu
mai produce surprize atat de mari, iar mesterii sticlari din Murano
supravietuiesc acum din suvenirurile pe care reusesc sa le vanda turistilor.
O multime de gura casca se
aduna in Murano pentru a cumpara diverse obiecte de sticla, deloc ieftine, care
se pot gasi si cumpara la pret mai bun in magazinele din tara lor.
Mesterii sticlari din Murano mai
pastreaza si in prezent secretul anumitor tehnici complexe de suflare si topire
a sticlei, precum si in prepararea pastei pentru topit.
In atelierele lor se fabrica
cristalul, sticla cu insertii de aur (aventurin), sticla multicolora
(Millefiori), sticla laptoasa (lattimo), sticla emailata (smalto) si imitatii din
sticla ce reprezinta diferite pietre pretioase.
In Murano, intr-unul din
ateliere, ne astepta un mester sticlar pregatit sa ne faca o demonstratie.
Astfel ca dupa ce a scos din cuptor o bila de sticla incandescenta s-a apucat
sa o modeleze, cu ajutorul unui cleste, in forma unui calut.
A fost absolut cuceritor sa
vezi indeaproape arta si maiestria mesterului sticlar din Murano, iar efectul
acestei vraji i-a cuprins pe foarte multi din grupul de turisti, ce au navalit
imediat in magazinul de langa atelier pentru a-si umple bagajele cu diferite
podoabe sau piese din sticla.
In acest magazin gaseai o
multime de forme si imitatii din sticla: cum ar fi tigari, bomboane, dopuri
pentru sticle de vin, cercelusi, inele, brelocuri, medalioane, pe langa caluti,
pestisori, veze pentru flori, pahare, cupe, boluri, candelabre etc.
Magazinul de sticlarie, de
langa atelier, avea produse cu mult mai scumpe decat ofereau alte magazine ce
nu dispuneau de ateliere sau fata de
ceea ce gaseai la comerciantii stradali. Atentie insa sa nu cumparati sticla de
Murano pe care scrie Made in China.
Insula Burano
La sapte kilometri de Venetia
se afla Burano, cu o populatie de 7000 de persoane.
Este alcatuit dintr-un
arhipelag de patru insule, unite intre ele prin poduri si brazdate de canale
navigabile.
Orasul mai este denumit si
„oraselul din turta dulce”. Aici vei gasi o multime de produse din dantela,
denumita si „spuma marii”.
In Burano veti descoperii o
sumedenie de magazine ce-si asteapta turistii pentru a-i imbia cu diferite
produse atragatoare.
Oraselul Burano ofera o
senzatie ca de poveste, fiecare casa este vopsita intr-o alta culoare. Rosu,
bleu, verde, galben – toate aceste culori sunt vii si stralucitoare, iar
plimbandu-te pe canale vei fi puternic impresionat de acest efect.
Farmecul acestui orasel
linistit cu casute nostime, ca niste cuburi colorate, este sporit de faptul ca in
cea mai mare parte este aproape nelocuit. O buna parte din locuitori au plecat
de pe insula din cauza lipsei locurilor de munca.
O cladire ce iese in evidenta
in Burano este clopotnita inclinata a Bisericii San Martino. Alte locatii de pe
insula ce merita vizitate sunt Oratoriul di Santa Barbara si Muzeul si Scoala
de Lucrari in Dantela.
Insula Torcello
Este o insula aflata in
capatul nordic al lagunei si este foarte slab populata, respectiv aici se afla
ceva mai putin de 20 de persoane.
Cu toate acestea Torcello a
fost in trecut prima insula populata, ajungand la aproximativ 20.000 de
locuitori, dar, datorita epidemiei devastatoare de malarie, intreaga zona a
fost parasita.
Turistii vin aici pentru a
admira renumitele mozaicuri bizantine, ce reprezinta „Judecata de Apoi”, aflate
pe peretele Catedralei Santa Maria Assunata, care s-a pastrat inca din evul
mediu.
De asemenea, o alta cladire
foarte veche este si Biserica de Santa Fosca.
O constructie ciudata ce
atrage foarte multi turisti este un pod cu o forma stranie, lipsit de
balustrade si denumit „Podul Diavolului”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dumneavoastra va fi postat imediat ce va fi validat de un moderator